[b:include data='blog' name='all-head-content'/> Smagssag: Stegt flæsk med persillesovs del 2

tirsdag den 29. marts 2011

Stegt flæsk med persillesovs del 2

Okay, stegt flæsk med persille sovs kiksede så.

Den første omgang flæsk blev brændt, den anden omgang ville ikke blive sprødt.
Så jeg har ikke noget fancy billede jeg kan vise. Smagen var dog helt okay, men jeg må indrømme, at jeg er en smule skuffet over mine evner.
Men måske det bare var ovnens skyld?

Til genglæd lavede jeg lige en super lækker og fedtfattig persillesovs, som jeg gerne vil dele med jer.

Du skal bruge:
3 dl mælk, jeg brugte minimælk, det skummer godt og gør sovsen luftig.
1½ spsk. maizena.
1 bundt persille
salt, peber og sukker

Hæld først mælk i en gyde og pisk maizena i, så der ingen klumper er.
Varm så mælken op under omrøring til den har en god konsistens.
Tilføj lidt salt, peber og sukker.
Slut af med at finhakke persillen og tilføj denne.
Lad sovsen koge op.

Nemt, lækkert og fedtfattigt!

Håber morgendagens aftensmåltid kommer til at gå lidt bedre.

Vi smages ved, Lea

3 kommentarer:

  1. Ai, hør nu her... Fra en gammel stegt-flæsk-med-persille-sovs-elsker - man laver IKKE persillesovs fedtfattigt. Så hellere lade være. Spis fedtfattig wokmad et par gange i løbet af ugen i stedet for og lad denne ret være lige så fedtet, som den nu skal være :-)

    Du steger flæsket på panden. På den måde steger det i eget fedt og bliver sprødt og lækkert. Hæld evt. lidt fedt af efterhånden. Du vender flæsket flere gange undervejs og slutter af med et godt drys salt.

    Sovsen laves som opbagt hvid sovs. En sjat smør eller margarine. Mel til det samler sig og rør godt. Tilsæt lidt mælk og rør godt. Tilsæt mere mælk, lidt ad gangen. Pisk i vildskab, så alle klumper piskes ud og lad sovsen koge op hver gang. Tilsæt også lidt vand ind imellem. Når sovsen har den tykkelse som ønskes (lidt tyndere - den tykner lidt, når den tages af blusset) så tilsættes både salt og peber!
    Mange bruger ikke peber, men det skal der altså i. Ingen sukker - det er kun i spinatsovs.
    Så skal der rigeligt med hakket persille, og så er det hele klar.

    Sorry - men jeg blev NØDT til at hjælpe, når det handlede om en af de mest danske retter :-D

    SvarSlet
  2. Det er altid rart med en hjælpende hånd.
    Er ked af at flæsket ikke blev som jeg gerne ville have det og næste gang vil jeg helt sikkert prøve at lave det på på panden.

    Når det er sagt, er jeg nu glad nok for den fedtfattige persillesovs ;)Den laver jeg altså gerne igen ;)

    Men mange tak for dine råd :)

    SvarSlet
  3. Godt :-)

    Prøv nu at lave den originale også. Så kan du altid gå fedtfattig senere - selvom det stadig er synd.. Fedtfattig persillesovs er som fedtfattig chokolade. Kedelig ;-)

    Og velbekomme.

    SvarSlet