[b:include data='blog' name='all-head-content'/> Smagssag: Bananmuffins med karamel swirl og kiks.

torsdag den 8. september 2011

Bananmuffins med karamel swirl og kiks.


Igår fik vi besøg af min kære kusine, hvilket var virkelig hyggelig! Og når man får så fint besøg, skal maden jo passe til! ville have lavet cannelloni, men kunne ikke opdrive friske pastaplader så det blev istedet til en underlig omgang lasagne, der faktisk smagte ret godt, hvis jeg selv skal sige det. Den har jeg dog ikke tænkt mig at blogge om.

Jeg vil hellere blogge om de muffins jeg fik bikset sammen! Jeg var ret fastlagt på at ville bage nogle muffins af en art, var bare lidt blank når det kom til hvilke slags det skulle være, så jeg tog udgangspunkt i noget vi havde her hjemme, nemlig bananer. Men hvad går godt sammen med banan? Chokolade, men det er bare så brugt. Så kom jeg i tanke om en coldstone is jeg fik forrig sommer, der bestod af bananis, karamel, chokolade og digestive kiks, yummi! Jeg droppede chokoladen og endte med disse muffins.





Af karamel, fandt jeg denne lækre sag i Føtex og så slap jeg jo for at lave det selv.





Til 15 muffins skal du bruge:

- 300 g hvedemel
- 100 g brun farin
- 1 tsk vaniljesukker
- 1 tsk bagepulver
- 2 æg
- 1/2 dl smagsneutral olie
- 3 dl yoghurt natural
- 2-3 mosede bananer
- 10 groft knust digestive kiks
- Karamelsauce

Fremgangsmåde:

- Tænd ovnen på 200 grader varmluft.
- Pisk æg og sukker med håndmixer og tilføj så olie i en stråle mens du stadig pisker.
- I en anden skål bland de mosede bananer og yoghurt og vend det så i æggeblandingen.
- I en trejde skål, bland mel, bagepulver, vaniljesukker og kiks og rør denne blandingen i skålen med det våde, lidt af gangen.
- Fordel muffins forme i en muffinbradepande og fyld bunden af hver form. Læg så en klart karamel og fyld kageblandingen i ovenpå, så formene er 3/4 fyldte. Tag et grillspyd og "tegn" et ottetal i hver muffin, så karamellen bliver swirlet rundt.
- Bag dem i ca. 20 minutter.

Det bliver nogle bløde, men lidt tunge muffins. Men det er en lækker blanding! Skal helt sikkert lave den igen og måske være lidt mere rundhåndet med karamellen næste gang!

Velbekomme!

Vi smages ved, Lea

3 kommentarer:

  1. Mine tænder løber i vand - de skal prøves :)

    SvarSlet
  2. Mums.. Det er jo samme princip som i banoffee pie bare i en muffin -lækkert!

    SvarSlet
  3. Det er virkelig også en lækker kombination! :) og skal da lige have undersøgt hvad en banoffee pie er for noget :)

    SvarSlet