[b:include data='blog' name='all-head-content'/> Smagssag: Kartoffel-porre suppe

tirsdag den 13. september 2011

Kartoffel-porre suppe


Jeg elsker efterår, det er uden tvivl min yndlingsårstid. Jeg tror egentlig jeg er et meget mærkeligt menneske, for den årstid jeg synes mindst om, er sommer.

Jeg elsker de mørke morgener hvor der er så lunt under dynen og man kan holde ud til at ligge tæt, uden at dø af varme. Og de mørke aftener, med et hav sterinlys tændt, en god kop te, hyggesokker og et lunt tæppe. Efterår er så hyggeligt! Og smukt! Naturen bliver svøbt i de fineste farver her om efteråret!





Noget andet godt ved efterår er alle de lære supper der skal nydes! Idag har jeg prøvet min første kartoffel-porre suppe! Og den blev super lækker!
Det blev til to idag og så er der blevet frosset ned til to til en doven dag.

Suppe til 4:

- 2 store bagekartofler, skåret i tern
- 2 1/2 porre, skåret i skiver
- 1 persillerod
- Smør
- 1 dl mælk
- 1 dl fløde
- 1 L hønse boullion
- Salt og peber
- 1/2 porre, skåret i fine skiver til servering
- Bacontern

Fremgangsmåde:

- Varm en generøs klat smør i en stor gryde og tilsæt porren og senere de ternede kartofler. Lad dem simre under låg i en 5-10 minutter.








- Varm en liter vand, lav boullionen og hæld det over porrene og kartoflerne. Lad simre yderligere til kartoflerne er møre.
- Steg bacon ternen, lad dem dryppe af på noget køkkenrulle og bland det med den fintsnittet halve porre.





- Tag suppen af varmen, tilsæt mælk og fløde. Jeg brugte en stavblender til at gøre suppen lind. Smag til med salt og peber.
- Server med en god skefuld af bacon/porre blandingen.





Glæder mig helt til at vi skal have resten der er i fryseren!

Vebekomme!

Vi smags ved, Lea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar