[b:include data='blog' name='all-head-content'/> Smagssag: Rosinbrød

mandag den 19. september 2011

Rosinbrød

For noget tid siden, fik jeg en ustyrlig lyst til en skive rosinbrød med smør på! Mums! Da jeg var lille, var det ti gange bedre end kage, at få sådan en skive.
Så sådan et ville jeg bage, men kunne ikke finde en opskrift nogle steder! Efter konsultation med min kloge mor, anbefalede hun mig at prøve en bolleopskrift og lave det til et brød, så i Den store bagebog 2 fra Amo, fandt jeg en opskrift på gammeldags fastelavnsboller, som jeg halverede.

Til et rosinbrød:
- 250 g mel
- 100 g smør
- 25 g sukker
- 25 g gær
- 1 dl mel
- 1 æg
- 1 knivspids salt
- 1/2 tsk kardemomme
- 1 1/2 dl rosiner
- 1 æg til pensling
- Perlesukker

Fremgangsmåde:
- Opløs gæren i fingerlunken mælk.
- Rør alle de tørre ingredienser sammen med mælken, smørret og tilsæt ægget. Rør godt.
- Tilsæt rosinerne og vend dem i dejen.
- Lad dejen hæve et lunt sted, tildækket i en halv time.
- Smør en brødform med lidt smør, hæld dejen i formen, pensel med sammenpisket og drys med perlesukker.
- Bag i en forvarmet ovn ved 200 grader varmluft i 25-30 minutter.
- Lad køle af i formen.





Brødet blev ikke så højt, men smagen var altså lige som jeg husker det! Mums!

Velbekom!

Vi smages ved, Lea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar