[b:include data='blog' name='all-head-content'/> Smagssag: Sesamstegt torsk

torsdag den 30. juni 2011

Sesamstegt torsk

Sidste uge var jeg så heldig at falde over en pakke Princip torskeloins til en rund 20'er, som kom ned i kurven med det samme. Den blev smidt i fryseren, for vi skulle lige finde ud af, hvad vi skulle lave med den.
I tirsdags fik vi så de torskeloins. Jeg valgte at sesamstege dem, men det gik ikke helt som forventet. Ville gerne have haft en sprød sesam side, men den endte med at blive sesamsmattet istedet for. Hvordan kan det være? Nogen der har erfaring med at sesamstege fisk? Og som kan komme med nogle gode tips?



Nå, men jeg vil gerne dele min opskrift med jer, for trods sesamsmat, blev det lækkert.
Det blev til sesamstegt torskeloins med grove fritter og ærtedip.

Til to personer skal du bruge:

Torsk:
2 torskeloins
Saft fra en citron
Sesam
Olie til stegning
Salt & peber

Kartofler:
2-3 bagekartofler
1 tsk paprika
1 tsk timian
Salt
Saft fra en lime

Ærtedip:
Find opskriften her.

Fremgangsmåde:

  • Tænd ovnen på 200 grader varmluft.
  • Skær kartoflerne i "flade" både, drys med krydderierne, pres limen over og bag dem i ovnen i ca. 45 minutter. 
  • Pres citronen ud på en tallerken, bland salt og peber i. 
  • Hæld sesam på en anden tallerken. 
  • Vend fisken i citronblandingen på begge sider og den ene side i sesam. 
  • Steg fisken på sesamsiden først. Fisken skal have ca. 4-5 min på hver side. 


Retten var lækker og en god måde at få torsk på, synes jeg. 

Velbekomme!

Vi smages ved, Lea

4 kommentarer:

  1. Jeg har da sesamsteget laks et par gange og det har blevet sprødt og fint, så jeg ved ikke hvad der kan have gået galt.. Jeg har bare saltet, pebret og vendt fileterne i sesam.

    SvarSlet
  2. Kaja -Hm, så må jeg prøve igen. Hvad har du stegt fisken i? :)

    SvarSlet
  3. Bare noget olie. Jeg lavet det i går faktisk, og da stegte jeg i rapsolie.

    SvarSlet
  4. Kaja -Jeg må prøve igen! Måske med laks næste gang :)

    SvarSlet