[b:include data='blog' name='all-head-content'/> Smagssag: Syltet nektariner

tirsdag den 2. august 2011

Syltet nektariner

Jeg har aldrig syltet, aldrig nogensinde. Var egentlig også ret overbevist om, at jeg nok aldrig ville komme til at kaste mig ud i det der, med at sylte. Men så så jeg de her vaniljesyltet ferskener over hos MissMuffin og de så så lækre ud og det lignede en god begynder ret. 

Det færdige resultat

Jeg valgte dog ikke at følge nogen opskrift som sådan og så lave min egen lage og istedet for ferskener, brugte jeg nektariner, for dem kunne man få i nakken, nede i Føtex. 

Til et glas på ½ L skal du bruge:
-8 nektariner
-6 dl vand
-2 dl koncentreret hyldeblomstsaft
-1 stang vanilje
-3½ dl sukker

-1 glas med låg der kan rumme ½ L
-Atamon 

Fremgangsmåde:
  • Sæt vand, saft, sukker og kornene fra vaniljestangen over i en gryde og bring det i kog.
  • Skræl nektarinerne og skær dem i både, hvilket for mig var noget af en opgave, da de bæster er hårde!


  •  Lad lagen koge ind så den bliver som tynd sirup, det tager sin tid, skal lige siges.

  • Når lagen er perfekt, hæld da frugterne ved og lad dem koge lidt med.
  • Skyl et glas med låg i kogende vand og bagefter med lidt atamon, så det hele kan holde lidt længere. 
  • Læg gerne den tomme vaniljestang med i glasset og stil herligheden på køl, når den er dampet lidt af.
  • Holdbarheden er ca. en uge.
Jeg kunne ikke vente med at få smagt på sagerne, så her til morgen fik McDreamy og jeg forskellig morgenmad, så jeg kunne få forskellige billeder. 

Chokolademüsli med mælk og de syltet nektariner. 

Græsk yoghurt med de syltet nekartiner og saltet cashewnødder.
 Det blev en rigtig lækker gang morgenmad og det har virkelig givet mig blod på tanden, når det kommer til at sylte. Har lidt i tankerne om at lave noget med blomme og i dag vil jeg prøve mig med noget relish, hvis jeg da ellers kan finde en god inspirationsopskrift. Nogen der kender en?

Ydermere var jeg igang med at lave isthe igår, citrusthe og chai, det har trukket natten over og er klar til at blive færdiggjort idag, så det glæder jeg mig til.

Vi smages ved, Lea

2 kommentarer:

  1. Uhm, lækkert med hyldeblomstsaften!
    Jeg vil lave nogle flere ferskner og så henkoge dem, for så kan de holde sig i laaang tid.
    En trist og kold vintermorgen kan kun blive lidt bedre af at finde sån et glas inderst i skabet:)

    SvarSlet
  2. MissMuffin -Det lyder smart! Så kan man lige få en bid sommer :)
    /Smagssag

    SvarSlet