[b:include data='blog' name='all-head-content'/> Smagssag: To forskellige slags isthe

tirsdag den 2. august 2011

To forskellige slags isthe

Forleden dag, kom McDreamy hjem med det nye MAD & venner (nr. 73/2011), istedet for en blomst. Meget sødt! Der i var der nogle lækre opskrifter på isthe, som gav mig inspiration til at kaste mig ud i mine egne versioner af hhv. chai isthe og citrus isthe.

CHAI ISTHE:


Jeg elsker simpelthen chai og især David Rio chai, som jeg har hentet fra Berlin, da de var voldsomt billige der. Men man kan også købe dem her, bl.a. Til den chai isthe jeg har lavet, har jeg brugt den på linket, Elephant Vanilla, da jeg synes den er lidt mindre kanel'et.

Til 1 L chai isthe skal du bruge:
- 1 spsk chai the pulver
- ½ L kogende vand
- ½ L mælk
- 8 kardemommekapsler
- 2 små kanelstænger
- 1 lille stykke frisk ingefær
- 1 dl rørsukker

Ingredienserne til en god gang chai isthe

Fremgangsmåde:

  • Kog ½ L vand. 
  • Bland alle ingredienserne pånær mælken. Jeg anbefaler at man blander det i en skål og ikke gør som jeg. Jeg smed det hele i en patentflaske, uden at tænke på at kanelstænger svulmer op når de blive våde, så havde et døj med at få stængerne ud af flasken igen. Stil blandingen i køleskabet natten over.
  • Si blandingen og tilføj mælk. Hæld på en flaske og ryst godt. Opbevar på køl.
  • Server med knust is i, eller endnu bedre, en god kugle vanilje is.
Velbekomme!
Smagen var lækker og cremet. McDreamy mente den smagte meget af jul, men sådan er det jo med chai, det ér en kanel'et drik. 

CITRUS ISTHE:

Citron isthe er så dejligt læskende, så tænkte at det sikkert også ville blive rigtig lækkert, især med den varme vi har haft her på det sidste. 

Til 1 L citrus isthe skal du bruge:
- 1 L kogende vand
- 1 spsk grøn the, jeg brugte gunpowder
- 1 lime, skåret i skiver
- 1 citron, skåret i skiver
- 1 appelsin, skåret i skiver
- 2 stk citrongræs, halveret
- 1 lille stykke ingefær 
- 1 dl rørsukker

Ingredienser til en omgang citrus isthe.
 Fremgangsmåde:

  • Kog 1 L vand.
  • Bland hele baduljen i en skål og lad det stå natten over i køleskabet. 
  • Hæld på en flaske og opbevar på køl.
  • Serveres med isterninger i.

Den færdige the sammen med nogle hindbær/lime muffins
Denne the blev meget frisk og måske en smule for bitter til min smag, så tror jeg vil tilføje lidt mere sukker. McDreamy var vild med den og hans dom lød på, at den var meget læskende og tørstslukkende. 
Så måske vi har hver vores isthe nu.

Men det er helt sikker ikke sidste omgang isthe herfra. Har en grøn the med jordbær/fløde som jeg tror jeg vil lave noget isthe med på et tidspunkt!

Velbekom!

Vi smages ved, Lea

2 kommentarer:

  1. Hej

    Uhm, det ser rigtig godt ud - især i den her varme.

    - Ungersvenden

    SvarSlet
  2. Ungersvenden -De var også rigtig forfriskende :)

    SvarSlet