[b:include data='blog' name='all-head-content'/> Smagssag: Foccacia

lørdag den 30. juli 2011

Foccacia

Jeg købte for noget tid siden, Amo: Den Store Bagebog 2 og har allerede fundet mig en favorit i bogen. Nemlig foccacia! Det er så utrolig nemt at lave, at det vil være fjollet at købe et brød!



Første gang jeg lavede brødet, fulgte jeg opskriften til punkt og prikke, men synes det blev lidt for olieret til min smag og at jeg dryssede det med havsalt gjorde det også lidt for saltet til min mund. Så hvis man ikke er til saltet mad, vil jeg råde til at man dropper det.

Du skal bruge:


-450 g pizzamel
-25 g gær
-3 dl vand
-1½ dl olie
-1 tsk salt
-ekstra olie til at pensle med
-frisk rosmarin

Fremgangsmåde:



  • Opløs gæren i lunken vand.
  • Tilsæt resten af ingredienserne og rør godt rundt. Dejen skal gerne være lidt klisteret, men alligevel samlet. 
  • Put en pose over skålen og stil den lunt et sted i 40 minutter. 
  • Slå dejen ned og kom den i en smurt form. Jeg brugte et ildfast fad, da jeg synes det ville give brødet en god form. Efter min mening bør foccacia være et lavt brød. 
  • Put posen over igen og lad det hæve lunt i 30 mimutter.
  • Tænd ovnen på 200 grader varmluft. 
  • Prik dybe huller i dejen og pensel med en lille smule olie. Fordel rosmarinen ud over brødet. Denne urt har en ret kraftig smag, så vælge mængde alt efter hvor gennemtrængende du ønsker smagen skal være. 
  • Bag i ovnen i ca. 20-25 minutter, til brødet er gyldent. Lad køle af i formen.



Billedet her blev ret dårligt, men det ændre ikke på den  lækre smag!
Er virkelig tosset med dette brød!

Velbekomme!

Vi smages ved, Lea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar