[b:include data='blog' name='all-head-content'/> Smagssag: Kødbolle-burger

lørdag den 30. juli 2011

Kødbolle-burger

Idag var det meningen at vi skulle spise chili con carne, men efter at have surfet lidt rundt i mad-blog-universet, faldt jeg over denne lækkerhed hos Faster Philip (som virkelig laver nogle lækre og flotte ting i sit køkken), viste McDreamy den og vi var ikke i tvivl! Det måtte blive vores aftensmad!

Jeg havde planlagt at bage nogle snyde-boller, så det passede jo perfekt. Disse levevis boller er jeg ret vild med. De har en lækker smag, de smager nemlig af noget, og så mætte de helt utrolig godt! Det er selvfølgelig stadig snyd, men lidt snyd må man altså gerne bruge engang i mellem!

Jeg formede de fleste til almindelige boller, men lavede også to store flade boller til aftenens burger, som jeg penslede med vand og dryssede lidt sesamfrø over, for at gøre det ekstra burger-agtigt.


 Kødbollerne lavede jeg som jeg plejer, så der brugte jeg ikke rigtigt nogen opskrift, plejer som regel bare at smide i hvad jeg nu lige har. Men da jeg vidste jeg skulle blogge om det, tog jeg lige lidt notits over hvad jeg puttede i. Kødbollerne blev desuden bagt i ovnen, nu den alligevel var tændt og nu vi pt er uden emhætte, er det rart at undgå mados.

Du skal bruge:
- ca 500 g hakket oksekød
- ca 500 g hakket svinekød
- 2 æg
- 1 dl rasp
- 1 dl havregryn
- 3 spsk vand
- 1 spsk stærk sennep
- 1 spsk hvidvins eddike
- 1 rødløg, finthakket
- krydderrier efter lyst, jeg brugte lidt tørret chili, frisk timian og frisk oregano
- Salt & peber

Fremgangsmåde:

  • Bland alle de tørre ingredienser i en skål, sammen med krydderierne og salt og peber.
  • Bland æg, vand, sennep, eddike og løg i en anden skål. Tilføj kødet og bland godt.
  • Vend de tørre ingredienser i.
  • Tænd ovnen på 200 grader varmluft. 
  • Rul kødet i kugler og læg dem på bagepapir og smid dem ind i ovnen i 20 minutter. Tag dem ud og vend dem om og giv dem 10 minutter på den anden side og så skulle de gerne være færdige. 

De færdige kødboller.
Jeg snød også da det kom til pestoen, hvilker jeg også synes er i orden engang imellem. Til tomathalløjen brugte jeg denne opskrift, fra en tidligere ret jeg har lavet. Jeg brugte dog kun en dåse hakket tomater, som jeg lige siede det meste af væden fra først.

Flotte farver.
 Som det i original bloggen står, smed vi også lidt ost på pestosiden og gav det et par minutter i ovnen. Vi tilføjede også lidt salat: spidskål, peberfrugt og løg. Egentlig ville vi have brugt ruccola, men den lugtede sur. Øv.

Den færdige mobbedreng.
Jeg har aldrig i mit liv lavede så stor en burger! Aldrig. Men den var voldsomt lækker! Jeg takker virkelig Faster Philip for inspirationen!
Jeg fik dog at vide, at jeg ikke var rigtig mand, fordi jeg ikke kunne spise op, men det er måske heldigt nok?

Vi var så mætte, at vi måtte lægge os ned bagefter!
Tak for mad!

Velbekomme!

Vi smages ved, Lea

4 kommentarer:

  1. Ja, sikke dog en moppedreng - den ser vanvittig lækker ud. Han kan noget ham Philip ;-)

    SvarSlet
  2. Klidmoster -Ja, den var næsten for voldsom. Sikkert været fantastisk en dag med tømmermænd ;) Og ja, hos ham kan man godt nok finde nogle ting der kan få tænderne til at løbe i vand! :D

    SvarSlet
  3. Uhh ja, det er en moppefætter der vil noget =) Den ser god ud Lea - og selv tak for inspiration, du er altid velkommen til at lure lidt hos mig =D Og tak for de rosende ord!

    De bedste hilsner

    Faster Philip

    SvarSlet
  4. Faster Philip -Det var skam så lidt :) Og det er ikke sidste gang jeg lurer over hos dig ;)
    /Smagssag

    SvarSlet